Víceletá gymnázia nejsou problém, problém je jejich počet

Zrušení víceletých gymnázií kvalitu výuky na ZŠ nezajistí 

Ministr školství Vladimír Balaš při svém nástupu deklaroval, že se v problematice regionálního školství úplně neorientuje. S klasikem řečeno: To nemusíte hlásit, to vidíme, prvním tématem je diskuse o smyslu víceletých gymnázií. Ach jo, v době, kdy české školství mělo našlápnuto ke skutečné reformě, se vracíme k nepodstatným tématům a smysl víceletých gymnázií takovým tématem je. Navíc s argumenty 15 let starými.

Skutečným problémem je nadpočet víceletých gymnázií, existují totiž regiony, kde na ně odchází 25 % žáků. A to pro základky tedy potíž je. Víceletá gymnázia po revoluci vznikla s nostalgií po první republice pro 5, max. 10 % žáků. Jako dlouholetý ředitel základní školy vím, co znamená pro třídu odchod 15 % žáků. 

Analýza, že za tímto chováním rodičů (z drtivé většiny je to přání rodičů) stojí snaha dostat dítě do motivovaného prostředí, je pravdivá a mnohdy vlastně logická. Dostáváme se do začarovaného kruhu: Konzervativní vyučování plodí nemotivované prostředí, z něj mnozí hledají únik do víceletých gymnázií, přebrané třídy na ZŠ pak plodí nemotivované prostředí, z něj mnozí hledají únik atd. Proto jsme s kolegy ve škole hledali cesty k novým metodám výuky a vyplatilo se to. Motivovanější učitelé, spokojené děti, tedy i rodiče, odchodů na víceletá gymnázia ubylo. Těm opravdu nadaným to přeji.

V roli náměstka jihočeského hejtmana pro školství dbám na to, aby kapacity víceletých gymnázií nenarůstaly. Ale rozhodně je nehodláme rušit, v kraji jich máme dvacet jedna, dle mého plní svoji úlohu práce s nadanými žáky. Pojďme čelit problému kvalitní výukou na 2. stupni. Voláme po změně, Strategie 2030+ ji nastartovala a my řešíme pitomosti. Víceletá gymnázia tady prostě 30 let jsou a jejich zrušení kvalitu vzdělávání nepřinese. Jedná se o stejnou logiku, jako že povinná maturita zvýší úroveň výuky matematiky.  

Na závěr navážu na úvod. Nechci vést debatu nad erudicí ministra Balaše, to si musí hnutí STAN srovnat doma pod vlastní celtou, jak moc jsou po performance „Hledáme ministra školství“ vnímáni jako odborníci na tento resort. Jen nechci přihlížet promarněné příležitosti českého vzdělávacího systému, která pošle Strategii 2030+ do šuplíku vedle Bílé knihy.