Jak žákům vyjmenování děl Karla Čapka pomůže obstát v rychle se měnícím světě ?

Kam bys mělo kráčet školství? To bylo tématem předvolební debaty zástupců kandidujících stran, kterou v knihovně Václava Havla uspořádala Česká středoškolská unie. TOP 09 reprezentoval náš jihočeský lídr, ředitel ZŠ a MŠ Malšice Pavel Klíma.

Většina představitelů, snad s výjimkou komunistů a lidovců, mluvila o potřebě reformy českého školství. Jakou by ale měla mít konkrétní formu, se už ale neshodli. Pavel Klíma však dlouhodobě upozorňuje, že ne každá reforma je opravdu reformou.

„Někdejší ministryně školství za ČSSD nám některými svými reformami spíše školství deformovala. Pokud se totiž máme bavit o reformě školského systému, musíme přijít s takovými kroky, které budou opravdu systematické. Nemůžeme například na jedné straně tlačit školy do výkonů, například testováním žáků pátých a devátých tříd, jednotnými přijímacími či státními maturitními zkouškami, a na straně druhé očekávat, že učitel vedle náročnější výuky bezproblémově zvládne ve své třídě ještě začlenit žáky s řadou znevýhodnění či poruch, jak to po nás chce inkluze, zavedená někdejší paní ministryní,“ uvedl Pavel Klíma.

To ale nic nemění na tom, že české školství potřebuje nezbytně reformovat, jinak neobstojíme v tvrdé konkurenci, kterou přináší 4. průmyslová revoluce.

„Svět se rychle mění a my zjišťujeme, že připravujeme děti na svět, který tady za 15 let nebude. Absolvent by měl být schopný se rychle učit novým věcem, ale ve školách to funguje tak, že jedničku má ten, kdo odříká všechna díla Karla Čapka,“ připomíná náš krajský lídr.

České školství proto podle něj potřebuje tak rozsáhlou revoluční změnu, která tu ještě od dob Marie Terezie nebyla. Změnu, která se zaměří především na rozvoj kompetencí v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Martin Volný

kancelář TOP 09 Jihočeský kraj