D3 nám nedostaví větší karabáč na vlastníky pozemků

Chcete vědět, jak se náš jihočeský lídr Pavel Klíma staví k nejožehavějším otázkám, které u nás v jižních Čechách řešíme už léta? Přečtěte si jeho odpovědi pro Mladou frontu DNES.

Stát se připravuje na dokončení splavnění Vltavy z Prahy až do centra Českých Budějovic za Jiráskův jez. Bude to stát další stamiliony korun až několik miliard. Jaký je váš postoj?

Už můj předchůdce na pozici jihočeského lídra Zdeněk Bezecný mluvil o splavnění Vltavy jako pomníčku některých krajských politiků a upozorňoval, že namísto megalomanských projektů je čas se soustředit na ty opravdu potřebné. A tím jsou na jihu nejen nejdéle rozestavěná dálnice v Čechách, ale také přetížené silnice první třídy. Stát tápe, kde vzít prostředky na dopravní stavby a plánuje dokonce na silničním tahu I/20 vybírat mýtné, přitom se chová, jako by rozpočtový koláč měl neustále kynout. U takovýchto investic prostě není možné vytahovat z rukávu další a další priority, aniž bychom ty opravdu zásadní dotáhli do konce. Abych ale nebyl jen kritický. Už ve chvíli, kdy se ukázalo, že po Vltavě nebudou plout náklady, ale jen turisté, byl projekt splavnění jednoznačně nevratnou investicí. Přesto celá destinace postupně ožívá, byť idea Baťova kanálu je ještě na hony vzdálená. Jiráskův jez je sice nepřirozenou překážkou dalšího rozvoje, ale stojí to za těch pár parníků a šlapadel?

Letiště stále čeká na zahájení poslední fáze modernizace. Jak hodnotíte tuto nákladnou investici? Domníváte se, že jsou Jihočeský kraj a vedení Jihočeského letiště České Budějovice schopni následně najít strategického partnera a dokáže si podle Vás letiště po skončení modernizace do pěti let vydělat na provoz a být i v zisku?

Dlouhodobě se stavíme k bezhlavému sypání peněz daňových poplatníků do projektu modernizace letiště značně kriticky. Dodnes chybí jasný strategický plán a zůstávají jen opakované sliby. Podle nich měl být projekt dávno zrealizován. Jihočeské letiště několik let zbytečně vyhazovalo prostředky na personální náklady. Někdejší vedení kraje promarnilo příležitost zapojit do modernizace evropské prostředky, když narazilo se značně naddimenzovaným projektem. Otazníky visí i nad zadáváním a vyhodnocováním veřejných zakázek. Na jednu stranu to bere chuť zvednout ruku pro pokračování projektu, na druhou stranu by zastavení poslední fáze projektu nebylo efektivní a v této fázi realizace by znamenalo jen promarněnou investici. Je nutné ale přijít se střízlivými rozvojovými plány a transparentně nakládat s každou korunou. Strategického partnera dosavadní vedení nenašlo, to se ale po dosažení statutu mezinárodního veřejného letiště může změnit. Bez něj bude letiště do pěti let jen stěží soběstačné. Na druhou stranu bude význam letiště v jižních Čechách vždy strategický a může posloužit například pro rychlý přísun pomoci při nenadálé živelní katastrofě.

Dálnice D3 se v poslední době rychle rozrůstá. I tak lze však tvrdit, že je z celkového pohledu v obrovském skluzu a měla už být hotová až k rakouským hranicím. Často v minulosti bývaly problémy s výkupy pozemků. Je současná forma výkupů ta ideální? Souhlasíte v tomto případě s možností vyvlastnění pozemků?

D3 je evergreenem jihočeské politiky. V boji za dokončení nejdéle rozestavěné dálnice v naší zemi se zviditelnil už nejeden politik a ti ostatní to dělají při přestřihávání pásky dalšího několikakilometrového úseku. A to i za cenu, že se kvůli této politické kratochvíli musí urychlit stavba. A že to může znamenat i riziko nedodržení technických postupů a s tím související škody? To nevadí, to se bude řešit až po volbách. V současné fázi nejvýrazněji výstavbu brzdí neplatné posudky EIA. O tomto problému se však vědělo již několik let, ale nechával se „vyhnít“. Až pak jsou tu váznoucí výkupy. Současná podoba zákona se snaží spíše motivovat vlastníky k prodeji, objevují se však i návrhy, které by mohly u páteřních staveb značně omezit vlastnická práva majitelů pozemků. Mám ale pocit, že někdy než další legislativní úprava, která dá do rukou státu karabáč, pomůže lidský přístup. Jde o soukromý majetek a vlastnická práva, je přeci třeba s lidmi nejdříve jednat, než jim vyhrožovat vyvlastněním.

Mladá fronta DNES (upravováno)