4 + 5 se může rovnat 9 s přidanou hodnotou

V případě zvyšování platů pedagogů může být 4 + 5 více než 9

Jednoduchá rovnice v případě učitelských platů opravdu může vzít za své. Už jsme totiž prožili roky, kdy ke slibovanému navýšení prostě nedošlo, proto budou pořád tlačit odbory v čele s K. Valachovou na rovnostářskou notu. Čerstvě zveřejněné rozpočty škol ukazují, že ministerstvo devítiprocentní slib splnilo, tedy můžeme debatu utnout.

Zůstává tedy na stole, jak je to s čísly 4+5 (4% do tarifu, 5% do nadtarifu). Debata, zda takové rozdělení je správné, ještě běží a jsem za ni rád, protože otevírá navíc i otázku postavení ředitele v české škole. Vláda mu tímto vzkazuje: Říďo, věříme ti, že svůj sbor znáš nejlépe, proto přidej těm borcům, co např. zvládli distanční výuku skvěle. Pokud vám některý z učitelů bude tvrdit, že on dostal přidáno jen čtyři procenta, pak doufám, že jeho kolega procent dvanáct. A to přece chceme. Chvilku si poslechneme, jak ředitelé odmění kamarády a milenky, tam ty debaty často utíkají. Ustát si svůj názor a svoje rozhodnutí ale patří k ředitelské práci, o to víc potřebujeme pracovat s jasnými kritérii.

Tlačme ještě více na to, aby nadtarifní částka platu byla v poměru k tabulce (pokud stále bude) vyšší, minimálně nejlépe 75 ku 25 (v současnosti je to většinou 90 ku 10), aby ředitel mohl více odměnit kvalitní kantory, pedagogické lídry sboru. Proto i podporuji současné rozdělení devítiprocentního růstu platu na 4+5 jako zmíněnou přidanou hodnotu.

Dokonce se nebojím otevřít legitimní diskusi o zrušení věkového automatu. Rozdíl mezi prvním a nejvyšším stupněm tarifní učitelské tabulky činí necelých 10 tisíc korun po 32 letech služby. Ty postupy totiž nejsou motivační pro nikoho. Starší pedagog už nemá kam, mladší, třeba i někdy i šikovnější ho nepřeskočí, i kdyby se rozkrájel. V Estonsku to již pochopili a motivace zvyšováním učitelské prestiže i učitelských platů se začíná projevovat. Právě motivovaný estonský učitel stojí za tím, že jeho žáci nejen rádi chodí do školy, ale ještě uspěli nejlépe v mezinárodním testování PISA.


Vyndejme si konečně hlavu z naší české brašničky a pojďme učit efektivně pro 21. století!

Pavel Klíma,
dlouholetý ředitel školy, náměstek hejtmana pro školství

V Táboře 2.2.202

zdroj: https://blog.aktualne.cz/blogy/pavel-klima.php?itemid=38817